Wij zijn druk bezig met de fusie met Rataplan. Dat betekent dat wij al wat veranderingen op onze site doorvoeren. Deze pagina hoort daar ook bij. Je ziet vanaf nu meer RataPlan en minder Noppes staan. Je krijgt nog steeds dezelfde service en je draagt nog steeds bij aan maximaal hergebruik en een inclusieve wereld, alleen onder een andere naam!
De veelgestelde vragen vind je onderaan de pagina. Staat jouw vraag hier niet tussen, heb je een opmerking of wil je meer informatie over RataPlan ontvangen? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier. Heb je bruikbare spullen voor ons? Dan kan je een ophaalafspraak maken via onze ophaalservice. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de klantenservice via 088-8282782. Je kunt ook altijd mailen naar klantenservice@rataplan.nl
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Ik heb bruikbare spullen. Kan ik deze zelf brengen?
Bij elk filiaal kun je nog verkoopbare huishoudelijke goederen afgeven. Dit kan altijd tijdens de openingstijden van de vestiging zonder afspraak. Je kunt ze afgeven bij de afgifte goederen of in het magazijn. Onze medewerkers helpen je graag met uitladen! Bekijk hier onze innamevoorwaarden.
Komt RataPlan nog bruikbare spullen ophalen?
Ja dat is mogelijk. Je kunt een afspraak maken om jouw nog bruikbare spullen te laten ophalen. Wij komen dan op het afgesproken dagdeel langs. Wij willen je vragen de spullen op de begane grond aan te bieden, onze medewerkers halen geen spullen op van verdiepingen.
Hoe kan ik een afspraak maken voor het afhalen van goederen?
Een afspraak maken om spullen bij jou thuis op te halen kan op 3 manieren. Je kunt telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer 088-8282782. Je krijgt dan een medewerker aan de lijn die inzicht heeft in onze planning. In overleg plannen jullie een dagdeel in waarop RataPlan bij je langs komt. Daarnaast kun je een afspraak maken via onze online ophaalservice. Tot slot kun je rechtstreeks aan de balie bij één van de winkels een afspraak maken. Let op: Je kunt geen ophaalafspraak maken door middel van een e-mail.
Zijn er kosten verbonden aan het afhalen van goederen?
RataPlan haalt graag & gratis jouw overbodige huisraad en bruikbare huishoudelijke goederen op.
Hoe weet ik hoe laat mijn spullen precies worden opgehaald?
Er zijn twee tijdsvlakken waar je uit kunt kiezen als je spullen laat ophalen. Je kunt kiezen voor de ochtend, dit betekent tussen 09.00 -13.00 uur, of voor de middag, dit betekent tussen 13.00 – 18.00 uur.
De chauffeur maakt zelf zijn route en daarom kunnen we, om teleurstellingen te voorkomen, geen uitspraken doen over de exacte tijd. Als je het prettig vindt kunnen we wel een half uur van te voren bellen dat we er aan komen. Geef dit aan bij het maken van de afspraak.
Bezorgt RataPlan mijn spullen?
Ja dat kan. Als je bijvoorbeeld geen vervoer hebt, kan RataPlan je aankopen in de hele regio bezorgen. Hiervoor worden bezorgkosten gerekend. Aankopen worden binnen afgeleverd op de begane grond. Bij aankoop van het product wordt direct een bezorgafspraak gemaakt.
Welke spullen kan ik allemaal afgeven of laten halen?
Alle nog bruikbare huishoudelijke spullen, mits niet stuk of vies, nemen wij graag in. Bijvoorbeeld: boeken, serviesgoed, kleding, speelgoed, meubels, verlichting, audio & beeldapparatuur etc.
Wat haalt RataPlan niet bij mij op?
Chemisch afval (verf, schoonmaakmiddelen etc.), zonnebanken, donker eiken kasten, gedemonteerde kasten, batterijen, autobanden, snoeiafval, bouw & sloopafval. Hiervoor kun je contact opnemen met jouw gemeente of het zelf wegbrengen naar het afvaldepot in jouw gemeente. Alle innamevoorwaarden lees je hier.
Wat doet RataPlan met onverkoopbare spullen?
Spullen die onverkoopbaar blijken, worden niet weggegooid. Veel kan nog prima als grondstof dienen. Daarom scheiden we alle materialen als deze niet te repareren of te verkopen zijn.
Haalt RataPlan ook mijn inboedel op?
Dat kan! Als je heel veel spullen hebt is het prettig dat dit wordt aangeven bij het maken van een afspraak. We maken hier dan extra tijd voor vrij in onze planning. Alle spullen graag vooraf inpakken en/of demonteren, indien nodig. Klein huisraad tillen wij voor je van de verdieping. Dit mag niet zwaarder zijn dan 12 kilo. Goederen zwaarder dan 12 kilo dienen op de begane grond te staan als er geen lift aanwezig is.
Let op! Wij doen geen ontruimingen en halen alleen bruikbare spullen op. In sommige gevallen komt er van te voren iemand van RataPlan kijken. De chauffeur heeft altijd het laatste oordeel of iets wel of niet bruikbaar is.
Kunnen jullie spullen naar mijn nieuwe woning verhuizen?
Dit is helaas niet mogelijk. RataPlan kan niet worden ingezet om spullen te verhuizen.
Kan ik jullie bus of vrachtwagen huren?
Dit is helaas niet mogelijk. Sommige vestigingen hebben echter wel de mogelijkheid tot het lenen van een aanhangwagen. Hier kan gratis gebruik van worden gemaakt. Wel wordt er een borg gevraagd. Vraag bij de kassa van de desbetreffende vestiging naar de mogelijkheden.
Heb ik garantie op aankopen bij RataPlan?
RataPlan geeft garantie van één maand op alle tweedehands elektronische apparatuur boven €50,-. Garantie geldt alleen wanneer je een kassabon kan tonen.
Worden alle elektronische apparaten getest?
Alle elektronische apparaten worden door onze medewerkers getest en worden dus werkend verkocht. Betreft het een apparaat waaraan je zelf nog moet sleutelen, dan wordt dit aangegeven. Wij kunnen voor deze apparaten de werking dan ook niet garanderen.
Mijn aankoop werkt niet (goed). Wat nu?
Mocht bij thuiskomst onverhoopt blijken dat het elektronische apparaat (waarvoor je géén garantie van 1 maand hebt) toch niet goed werkt, dan kun je hiermee uiterlijk één dag na aankoop retour komen. Hiervoor heb je de kassabon als aankoopbewijs nodig. Wij kijken dan nogmaals het apparaat na. Blijkt na extra controle dat het apparaat niet werkt, dan kun je een vervangend artikel uitzoeken. Is dit niet voorradig dan heb je de keuze tussen jouw geld retour of een tegoedbon (RataBon).
Kan ik mijn aankopen bij RataPlan ook ruilen?
Heb je een aankoop gedaan maar blijkt dit artikel toch niet zoals je had gehoopt? Dan kun je je aankoop binnen 5 werkdagen ruilen of retourneren. Het is goed om te beseffen dat het ruilen van een product niet zoals in een reguliere winkel gaat. RataPlan heeft geen producten op voorraad. Afhankelijk van het huidige aanbod kun je een ander product kiezen in plaats van de eerder gedane aankoop. Het volledig retourneren is ook mogelijk. Het ruilen of retourneren is uiteraard altijd met de kassabon en de prijssticker moet nog op het product zitten (voor kleding is het belangrijk dat het prijskaartje nog aan de kleding bevestigd zit). Wanneer je een elektronisch apparaat retour brengt, neem je de kassabon mee waar op de achterkant het serienummer van het apparaat staat. Het serienummer wordt door de kassière op de bon geschreven bij aankoop van het product.
Hoe lang kan ik gekochte spullen bij RataPlan opslaan?
Kun je jouw aankopen niet direct meenemen of laten bezorgen? Dan kunnen je aankopen maximaal 3 dagen bij ons worden opgeslagen. Hierna worden er per dag kosten per artikel voor opslag berekend. Zijn de goederen na 1 week nog niet opgehaald, dan zullen wij deze spullen weer in de winkel plaatsen voor verkoop. Het bedrag van de aankoop minus opslagkosten wordt in dit geval vergoed.
Kan ik bij RataPlan spullen reserveren?
Zie je iets in één van onze filialen dan kun je het uitsluitend voor de duur van dat winkelbezoek “reserveren”. Geef dit aan bij de kassamedewerk(st)er. Iets apart laten zetten en later betalen kan niet bij RataPlan.
Kan ik geld krijgen voor mijn RataBon?
Wanneer je een aankoop doet met een RataBon, geven wij geen geld terug. Ook is de bon niet inwisselbaar voor contant geld.
Werkt RataPlan alleen met vrijwilligers?
Nee, het grootste deel van de medewerkers bij RataPlan zijn in dienst bij Stichting RataPlan. Zij hebben hier een full-time of een deeltijd baan. Naast de vaste medewerkers zijn er óók in elke vestiging vrijwilligers werkzaam.
Hoe is RataPlan bereikbaar?
Voor contact met onze klantenservice kun je bellen naar 088-8282782 of mailen naar klantenservice@rataplan.nl. Voor contact met onze afdeling administratie of voor vragen en contact met de afdeling personeelszaken kun je bellen naar 088-8282700.
Onze winkels zijn niet telefonisch bereikbaar. Voor vragen over producten verwijzen we je graag door naar de vestiging voor een actuele stand van zaken.
Kan ik bij RataPlan pinnen?
In elk filiaal kun je jouw aankopen pinnen. Dit kan voor elk bedrag zonder kosten. Extra geld pinnen is niet mogelijk bij RataPlan.