Voor een groep mensen is een bezoek aan een kringloopwinkel een activiteit op een vrije dag. Waarom is dat zo? En waar vind je de bijzonderste kringloopwinkels? Volgens Leonie Reinders van Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) is een bezoek aan een kringloopwinkel een duurzaam uitje. “Veel mensen worden steeds bewuster van goed omgaan met de planeet en het milieu. Het produceren van nieuwe producten kost veel energie, daar zijn mensen zich steeds vaker bewust van”, zegt ze.
Aantal kringloopwinkels in de lift
Dat is ook terug te zien in de cijfers. Het aantal kringloopwinkels groeide in 2017 met 7 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de Brancheverenging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) uit augustus. Dit is het derde jaar op rij dat de branche groeit.
Naast de groeiende toename van milieubewustzijn, zijn er ook meer verschillende mensen geïnteresseerd in een kringloopbezoekje. “Door de opkomst van termen als retro en vintage wordt er al een poosje een nieuwe doelgroep aangesproken binnen de kringlopen. Het wordt langzamerhand meer mainstream”, vult Reinders aan.
‘Je moet een drempel over’
Maar er valt volgens de kringloopdeskundige nog veel winst te behalen. “De hoofdmoot van het aantal bezoeker is veertigplusser. Er is nog een hele slag te slaan op het gebied van jonge bezoekers. Sommigen schamen zich er nog voor of vinden het vies. Ik denk dat ze even een drempel over moeten. Als je eenmaal binnen bent en snapt waarom het goed is, gaat dat over.”
Een kringloopwinkel anno nu is al lang niet meer altijd een warboel aan spullen. “Het is een algemene trend dat de winkels moderner en overzichtelijker worden”, vertelt Reinders. “Er wordt meer gelet op design en spullen worden op kleur gesorteerd. Al met al worden kringloopwinkels steeds moderner.”